Utmaningarna är fortfarande färska för mig. Jag har inte varit egen företagare allt för länge utan jag minns fortfarande alltid relativt bra. En av de större utmaningarna jag hade när det kom till att starta frisörsalongen var att bolla med mina första anställda. Jag behövde ta in en massa frisörer till min salong och erbjuda bra service med en massa lediga tider till så låga kostnader som möjligt.

Att vara företagare och gå från nystartat företag till att anlita sina första anställda kan kännas läskigt. Man går ifrån att ha arbetat helt ensam till att nu behöva arbeta med andra dagarna ut.

Vad bör man leta efter i sina anställda och vad är saker man bör veta när det kommer till anställning? Saker som kan hjälpa en att komma igång med frisörsalongen på bästa möjliga sätt?

De frågorna ska detta inlägg besvara.

Att gå från inga anställda till den första medarbetaren

När man ska ta det första steget och anlita den första arbetaren i sitt företag så gäller några saker.

  • Man bör vara medveten om vad arbetet omfattar. Vad är det du anställer personalen till? Behöver du en frisör helt enkelt? Ja, då är deras uppgift att klippa folk. Öppnat en större salong och behöver således en receptionist? Då är uppgiften självklart att möta kunderna och erbjuda dem ett så gott förstaintryck som möjligt.
  • När du vet vilken arbetsuppgift det är du behöver anställa för att uppfylla så gäller det därefter att hitta en arbetare som kan fylla dessa krav på bästa möjliga sätt.
  • Därefter är det bara att anställa personalen.

När man väl kommit igång

Det blir bara enklare med tiden. När man tagit det första steget och anställt sin första personal blir detta betydligt enklare allt eftersom.

Snart vet du exakt vilken arbetare det är du behöver och kan således anställa personal utefter behov. Snart kommer mindre energi att gå åt att veta vad som behövs och mer energi kommer gå åt arbetet.

Administrationsuppgiften

Du som ägare av företaget behöver ta din vision till verklighet. Om du inte anställer någon för att sköta det administrativa kommer detta att falla på dig. Att anställa någon för det administrativa kan kännas skönt om man vet att verksamheten kommer att gå runt med någon som ansvarar för detta—då man då slipper all revisionssyssla, all pappersarbete, att behöva beräkna lön efter skatt och ha koll på att personalen kommer och går under arbetstider. Men det är också svårt att hitta någon som gör detta jobb bra, utan att ta betalt för arbetet.

Denna uppgift brukar oftast kosta då det är en uppgift som få kan göra. Det är svårt att hitta någon som kan göra denna uppgift då uppgiften skiljer sig mellan företag till företag. Inga två företag har identiska verksamheter—utan som administrativ personal behöver du anpassa dig för just det företag du arbetar för. Denna expertis är självklart sällsynt—då du behöver lära personalen uppgiften och det inte är en uppgift de kan ha gjort någon annanstans, vilket innebär tid från din sida och tid från arbetarens sida. Har man dock råd med den tiden kan även detta underlätta arbetet något enormt.